Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

Värdelösa funktioner!

Av Åsa - 29 oktober 2009 20:02

Igår kom CJ, chefen, och berättade för mej vad det var för fel på kopiatorskrället. Jag kan ju börja med att berätta att det handlar om en megamaskin till kopiator/skrivare/scanner/fax. En sån där monstermaskin som tar upp ett helt rum och låter som en tryckpress (okej, jag överdriver kanske lite nu). Den kan allt, utom möjligtvis koka kaffe... Den kan naturligtvis skriva ut. Och så kan den kopiera framlänges och baklänges och i sömnen. Den kan scanna och skicka det inscannade direkt till ens mejl och så kan den faxa. Och så kan den rensa avlopp, boka tågbiljetter och härma alla världens ugglor (okej, nu överdriver jag igen, men ändå...)


I alla fall så kan den allt man någonsin kan begära av en sån där magiskt kontorsapparat. Det finns fjarton fack för olika papper och så finns det en häftig tryckskärm med oändliga valmöjligheter för olika papperstjocklekar och annat. Man kan med några enkla tryck på skärmen välja vilket fack man vill och vilken papperstjocklek man vill. MEN... nu kommer vi till det märkligaste av allt. OM man dristar sej till att använda finessen och välja en annorlunda papperskvalitet än vanlig 80 gr kopieringspapper - DÅ FÅR APPARATHELVETTET DAMP!!! Varför i hela helvette finns det då möjligheten att göra en massa olika inställningar???


Tillverkaren måste ha tagit för givet att folk är lika stora totalidioter på kontoret som hemma. Jag menar, folk köper ju apparater till hemmet som har så många finesser och möjligheter så att det tar ett halvår att ta sej igenom bruksanvisningen (kan också bero på att det endast finns bruksanvisning på finska eller italienska) och ytterligare två år att behärska det mest grundläggande som apparaten är ämnad för. Och så kommer jag, klåfinger, och inbillar mej att jag faktiskt kan använda apparaten så som man tror att man kan använda den, alltså göra de inställningar som knapparna tillåter. Men jag är visst en riktig idiot, för jag borde ju gissa mej till att man BARA kan göra dessa val av olika papperskvalitet för det så kallade manuella facket. Dumma lilla jag, det borde jag väl begripa... Jag borde också begripa att man inte kan lägga i så många papper som pappersfacket tillåter, för då blir det pappersstopp direkt. Om man däremot lägger i papper bara halvvägs upp till markeringen som visar max antal papper, DÅ fungerar det. Det måste ju vem som helst begripa...


Så nu vet jag vad det är för fel på kopiatorn, så nu ska den aldrig behöva strula till det precis när man är på väg att gå hem på fredagen. Bäst att tillägga att det inte var CJ som sa något av ovan, hon bara informerade helt vänligt om att vi inte kan använda de programeringsknappar som finns, för då får apparaten frispel och då måste man ringa till reparatör som kommer och talar om för en att apparaten inte behärskar vad den utlovar...


Oj, det var knappast meningen att göra ett inlägg på bloggen enbart om kopiatorn, jag skulle bara börja inlägget med några rader om apparaten, men det bara visslade till och så var det plötsligt en massa text och nu blev jag väldigt trött och så måste jag ringa ett viktigt samtal (efteranmäla Therés och Lady till klubbtävlingen på söndag) så nu blir det inte mer ikväll. Jag får försöka skriva nåt mer intressant nästa gång istället.


Tack och hej!

 
 
Kristin

Kristin

30 oktober 2009 08:55

Haha, men Åsa, varför förstod du inte det innan, det é ju aldeles säkert en man som skapat denna maskin. Då måste du lära dig att tänka som en man. Man kan aldså inte fylla facken trots att det ser ut som om man kan det, inte heller kan man trycka på mer än en knapp, mer än så klarar den inte av samtidigt...

http://chisan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 9 februari 2010 22:01

När gjorde du sist något som du gått och tänkt i flera år att du skulle vilja göra? Hoppa falskärm t ex. Hur många är det inte som säger "jag skulle vilja hoppa fallskärm"? Och hur många är det som någonsin hoppar fallskärm...? Jag gjorde en sån...

Av Åsa - 5 februari 2010 08:50


Sitter här och tittar ut på en gråmulen, översnöad värld och drömmer mej tillbaka till solen och värmen på Lanzarote som vi lämnade för exakt tre veckor sen. I år så flyttade vi till ett nytt hotell mitt i semestern vilken vi absolut inte ångrade eft...

Av Åsa - 31 januari 2010 00:19

Hmmm... få se... smör... sprit... glass... is... sex! Tomatodlare... och så en tom julduk   OBS! Väldigt väldigt INTERNT...!!! (Det här gör vi om väldigt snart)   Tack och hej! ...

Av Åsa - 9 januari 2010 19:43

I en vecka nu så har vi bott på Cinco Casitas i Matagorda strax utanför Puerto del Carmen. Det är en villa (som dom kallar det) med egen trädgård och privat pool minsann. Men vi har kommit fram till att det inte är en pool, det är ett jättestort fotb...

Av Åsa - 7 januari 2010 17:58

Följande samtal ägde rum på en restaurang på Lanzarote härom kvällen: Jag – Konstigt, när man är här nere och föreställer sej hemma så verkar det så         mysigt liksom. Peter – Jaha… Jag – Ja, alltså… jag...

Ovido - Quiz & Flashcards