Direktlänk till inlägg 15 december 2009

En liten del av allt jag har funderat på idag!

Av Åsa - 15 december 2009 22:26

Om nån säger (eller skriver) till mej att "jag ber inte om mycket, det (den) enda jag vill ha är du...", skulle jag bli smickrad då? Jag menar, vaddå "jag ber inte om mycket"...? Som om jag vore nåt som det inte är så märkvärdigt att be om, eller...?


Ganska idiotiskt att skriva en kärlekslåt där man sjunger att man inte begär så mycket när man vill ha nån helt enkelt. Hade man däremot sagt "jag ber inte om så MÅNGA saker, det enda jag vill ha är du och om jag får dej så blir jag lyckligast i världen och behöver inget annat...", ja DÅ kan man snacka om smicker. Och jag antar att det är det alla låttexter i samma stil går ut på, men om man ska vara ärlig så är det ju inte det dom sjunger...


Och så har vi det här med postlåda och brevlåda... Är det samma sak med den enda skillnaden att man säger olika på olika dialekter, typ? Nä, det ena är lådan som man lägger breven i när man skickar iväg dom (postens gula lådor alltså) och det andra är lådan som brevbäraren delar ut posten i. Men vilka är post- och vilka är brevlådor? Läste en lååååång diskussion ang. detta på nätet och kunde konstatera att folk var väldigt oense om saken och i den diskussionen kom man inte fram till något enhälligt svar. Men någon konstaterade att det stod i SAOL eller NE eller nåt att brevlådorna var postens gula lådor och postlådorna var det andra, men många trodde att det stod fel i ordböckerna.


Men hur jäkla svårt kan det vara... Post är allt som kommer hem i lådan, både brev, tidningar, reklam och annat. Man säger ju "hämta posten", för inte frågar du väl "har du tagit in breven" när du letar efter posten? Men i postens gula lådor lägger man brev och inget annat. Varken reklamblad, dagstidningar eller annat diverse postas i dom gula lådorna. Alltså så är det fullständigt solklart vad som är brevlåda och vad som är postlåda. Om man bara tänker till lite...


Okej, nu ska språkpolisen gå och lägga sej.


Tack och god natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 9 februari 2010 22:01

När gjorde du sist något som du gått och tänkt i flera år att du skulle vilja göra? Hoppa falskärm t ex. Hur många är det inte som säger "jag skulle vilja hoppa fallskärm"? Och hur många är det som någonsin hoppar fallskärm...? Jag gjorde en sån...

Av Åsa - 5 februari 2010 08:50


Sitter här och tittar ut på en gråmulen, översnöad värld och drömmer mej tillbaka till solen och värmen på Lanzarote som vi lämnade för exakt tre veckor sen. I år så flyttade vi till ett nytt hotell mitt i semestern vilken vi absolut inte ångrade eft...

Av Åsa - 31 januari 2010 00:19

Hmmm... få se... smör... sprit... glass... is... sex! Tomatodlare... och så en tom julduk   OBS! Väldigt väldigt INTERNT...!!! (Det här gör vi om väldigt snart)   Tack och hej! ...

Av Åsa - 9 januari 2010 19:43

I en vecka nu så har vi bott på Cinco Casitas i Matagorda strax utanför Puerto del Carmen. Det är en villa (som dom kallar det) med egen trädgård och privat pool minsann. Men vi har kommit fram till att det inte är en pool, det är ett jättestort fotb...

Av Åsa - 7 januari 2010 17:58

Följande samtal ägde rum på en restaurang på Lanzarote härom kvällen: Jag – Konstigt, när man är här nere och föreställer sej hemma så verkar det så         mysigt liksom. Peter – Jaha… Jag – Ja, alltså… jag...

Ovido - Quiz & Flashcards