Alla inlägg under september 2009

Av Åsa - 28 september 2009 20:30

Jag har nog ett litet litet svin i halsen som vaknar och börjar nöffa på kvällarna. Eller så är det en cigarettfimp som fastnat, för jag får sån jävla irriterande hosta varenda kväll. Måste nog låta bli de där cigaretterna ändå. Inte för att jag röker, nej då, jag bara tar ett bloss nån gång ibland, egentligen så slutade jag ju röka för många år sen. Men det är kanske dags att sluta en gång till...

Av Åsa - 28 september 2009 15:23

Sven-Olle frågar: Hur lång tid tar det att köra från mitten av Skåne till Jönköping med en gammal hästlastbil?


Åsa svarar: Vet faktiskt inte riktigt, det beror väl på hur många och långa stopp för diverse inköp och matintag mm man gör. Men återkom efter onsdag, då vet jag exakt hur lång tid det tar.

Av Åsa - 27 september 2009 14:23

Nu äntligen så har Therés kommit ut på sin första lokala tävling. Det var Ladys första också. Och det gick så bra. Första rundan var en LD clear round och det slutade med en vit rosett. Andra rundan var en LC och det slutade också med en vit rosett eftersom alla felfria ungponnyer får rosett. Den utlovade solen lyste endast med sin frånvaro, men Therés breda leende lyste upp värre än den starkaste sol. Lady skötte sej så himla bra och Therés red så himla bra och fick Lady att hoppa ordentligt utan att riva som hon tidigare haft en tendens att göra. Så trots grå himmel och lite duggregn så har det varit en helt fantastiskt rolig dag. Therés kommer nog att vara glad i en vecka minst och själv känner jag mej så där skönt nöjd och glad som man bara kan göra när man kommit hem från en tävling där det gått riktigt bra, fått mat i den tomma magen och till sist sträckt ut sig på soffan (och först och främst fått gå på toaletten... fy fan för bajamajor, jag väääägrar...).


Här är en mycket skakig och dålig filmsnutt på första rundan, LD. Kolla in vad lugnt Lady går. 


Första hindret på första rundan.

        


            


      


Efter första rosetten.


Therés och klubbkompisen Angelica Sjöholm och deras duktiga ungponnyer.


Kan man se mer nöjd och glad ut...?

  


Stort tack till Kristin som var med som trevligt sällskap, moraliskt stöd och hästskötare. Och stort tack till Tina som hade fixat till hästarna när vi kom hem, det var verkligen skönt för trots att det inte blev någon lång dag på tävlingsplatsen så är man ganska mör när man väl kommer hem.


Nu ska vi snart tillbaka till stallet på stallmöte och det är alltid trevligt.


Tack och hej.         

Av Åsa - 26 september 2009 21:46

I dag var jag på en av de märkligaste utflykter jag någonsin varit på, vad jag kan minnas så här på rak arm iaf. Jag, Tina och Kristin lastade in Kristins "lilla" pålle, Hot Shot, i transporten och så åkte vi helt sonika till Södra Rörum. När vi kom dit så började Tina med att rasta sin pappas hund, sen lastade vi ur HS, fikade, lastade HS igen och körde hem... Lite knasigt, men mycket mycket roligt. Fast det berodde inte på utflykten i sej, utan på sällskapet :D


Framme vid S Rörums gamla skola, numera kallad Husaren.

 


Tina på väg över fotbollsplanen till den vita dörren där hennes pappa bor.

  


HS knatade runt helt coolt...

 


Kristin bjöd på fika.

  


Tina och HS. Snacka om lugn och snäll 3-åring (HS alltså...).

 


Hmmm... vad har du där? Får jag smaka...?

  


Mmmmm! Ge mej mer... HS gillade släta bullar, men inte chokladmuffins.

     


Tugga tugga... Gott...!

   


Som sagt, HS skötte sej kanonfint. Gick rakt in när vi skulle iväg och tvekade bara lite när vi skulle hem. Fast det var nog för att han villa ha mer slät bulle först.   


I morgon bär det av på hopptävling. Vi var i stallet och fixade med Lady (tvätt och sånt) till närmare halv nio. Sen blev det alldeles för sen (men god) kvällsmat. Peter hade fixat mat på Therés beställning. Flygande Jacob.  


Nu känner jag att ögonlocken börjar kännas ordentligt tunga, så jag tänker gå och lägga mej strax så att jag orkar upp i morgon bitti.


Tack och god natt. 

Av Åsa - 26 september 2009 08:44

Det bästa Sverige har... Johan Glans, Björn Gustafsson och ABBA.



Tack för nu...

Av Åsa - 26 september 2009 00:03

Tänk att ha en sån här hemma i soffan...


                            


Nu är det snart dags att köra och hämta Therés på Jägers.


Tack och god natt! 

Av Åsa - 24 september 2009 21:22

Idag var det lite hoppövningar som gällde för Lady. Hon sköter sej faktiskt bra för det mesta nu för tiden. Men idag upptäckte vi något nytt som inte är så himla bra men som är väldigt komiskt. Lady sparkar bakut vid minsta lilla smackning (i galoppen). T o m när jag som stod mitt i paddocken och smackade bara ett par små försiktiga smackningar så kom bakutsparken omedelbart. Inte så jäkla bra när någon annan smackar på sin häst, t ex på framridningen på en tävling, så vi får hoppas att det bara var en engångsgrej idag.


Här går Lady skapligt fint i skritt...


... och i galopp.

Foto: Åsa Winsgård.


Onödigt att anstränga sej mer än man måste...

 


Så ja, så ska det se ut!


Smack smack... omedelbar bakutspark!


"Min" Bianca med "lillmatte" Memme på ryggen.

 


Systrarna Trixie och Memme tillsammans med Molle.

                  


















På söndag bär det av på lokal tävling i Sösdala. LD och LC. Ska bli spännande. Therés är eld och lågor, det är ju hennes första "riktiga" tävling. Hon har ju haft sån otur med halta hästar när det har varit dags att vara med på annat än klubbtävlingar och pay and jump. Hoppas verkligen att det blir av nu äntligen.


Tack och hej.

Av Åsa - 23 september 2009 19:58

"Soffpotatis" frågar: Mina ostbågar är alltid extra extra sega dagen efter. Varför?


Åsa svarar: Ät inte de där ostbågarna, det är nämligen din katt som har varit där och slickat på dem.

Ovido - Quiz & Flashcards