Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Vad är skillnaden mellan en longerlina och en sele...?!

Av Åsa - 2 december 2009 21:27

Att rida unghäst är inte det lättaste. De är precis som barn, precis när man tror att man vet hur dom fungerar så ändrar dom sej och så är det bara att börja om... Det har Therés blivit varse. Som hon har kämpat i flera månader för att få Lady att gå lugnt och sansat istället för att flänga på som en skållad råtta i paddocken. När Lady äntligen lugnat ner sej så går hon och blir för slö så nu måste Therés rida fortare igen. Det är inte helt lätt för en tjej på knappt 14 år, men hon tar till sej och anstränger sej för att ändra sin ridning så som tränaren säger. Och Lady hoppar så himla bra när hon bara har rätt fart mot hindret. Så det ska nog alldeles säkert bli hur bra som helst till slut.


För övrigt så går kusen rakt in i transporten utan att vi har linan bakom henne. Det är guld värt. Efter allt tjafsande med istadig kuse som absolut inte ska gå in i transporten så är det helt underbart att hon verkar ha gett med sej äntligen. Rakt in bara... :D


Jag läste en artikel om alla konstiga termer inom hästvärlden som kan te sej som rena grekiskan för den oinvigde. Det stod att vad man än gör så ska man absolut inte kalla tyglar för tömmar om man inte vill avslöja sin okunnighet. Vad säger man då om Peter som kallar longerlinan för sele... haha!


Tack och hej!

 
 
Kristin

Kristin

4 december 2009 10:29

Ska se om jag kan ladda om kameran med nytt minneskort så ska jag filma henne nästa gång på träningen, det é alltid nyttigt att se sig själv, men inte alltid så kul, hahah!!

Men Peter försöker ju iaf, inte illa det. Du får nog leva med att longerlina får heta sele ett tag till, hihi!

http://chisan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 9 februari 2010 22:01

När gjorde du sist något som du gått och tänkt i flera år att du skulle vilja göra? Hoppa falskärm t ex. Hur många är det inte som säger "jag skulle vilja hoppa fallskärm"? Och hur många är det som någonsin hoppar fallskärm...? Jag gjorde en sån...

Av Åsa - 5 februari 2010 08:50


Sitter här och tittar ut på en gråmulen, översnöad värld och drömmer mej tillbaka till solen och värmen på Lanzarote som vi lämnade för exakt tre veckor sen. I år så flyttade vi till ett nytt hotell mitt i semestern vilken vi absolut inte ångrade eft...

Av Åsa - 31 januari 2010 00:19

Hmmm... få se... smör... sprit... glass... is... sex! Tomatodlare... och så en tom julduk   OBS! Väldigt väldigt INTERNT...!!! (Det här gör vi om väldigt snart)   Tack och hej! ...

Av Åsa - 9 januari 2010 19:43

I en vecka nu så har vi bott på Cinco Casitas i Matagorda strax utanför Puerto del Carmen. Det är en villa (som dom kallar det) med egen trädgård och privat pool minsann. Men vi har kommit fram till att det inte är en pool, det är ett jättestort fotb...

Av Åsa - 7 januari 2010 17:58

Följande samtal ägde rum på en restaurang på Lanzarote härom kvällen: Jag – Konstigt, när man är här nere och föreställer sej hemma så verkar det så         mysigt liksom. Peter – Jaha… Jag – Ja, alltså… jag...

Ovido - Quiz & Flashcards